Pada
satu sisi, lapar mendorong perbuatan baik. Pada sisi lain, lapar mematikan
keinginan untuk berbuat maksiat dan mengalahkan nafsu amarah. Dalam keadaan
kenyang, kita punya kekuatan untuk melakukan kemaksiatan. Makan dan minum
adalah tenaga yang menggerakkan dua syahwat yang berbahaya, iaitu syahwat kemaluan
dan syahwat bicara.
Pada
saat yang sama perut lapar dapat mendorong kita untuk mengurangi tidur dan
membiasakan jaga. Kurang tidur sering dipraktikkan orang untuk mempertajam
pengalaman rohaniah. Dengan perut lapar, kita mudah bangun tengah malam.
Dahulu,
kalau para guru sufi menyajikan makanan untuk para muridnya, mereka berkata,
“Jangan berikan ilmu kepada perut-perut yang kenyang, kerana mereka akan
mengubahnya menjadi mimpi. Jangan berikan sajadah kepada mereka, kerana mereka
akan mengubahnya menjadi alas tidur.”
Jadi
lapar secara rohaniah memudahkan menjalankan ibadah. Untuk makan dan mempersiapkan
makan kita memerlukan waktu. Waktu adalah anugerah Tuhan yang sangat berharga.
Jika perhatian kita terpusat pada makanan, kita akan menghabiskan waktu
untuk mencari tempat makan, menunggu makanan terhidang dan menikmati
makanannya.
Perhatikan
ketika kita berpuasa. Pada waktu pagi, kita boleh pergi bekerja dengan segera
tanpa harus makan pagi lebih dahulu. Pada waktu istirahat tengah hari, kita boleh
meneruskan kerja atau membaca Al-Quran, kerana kita tidak keluar untuk makan tengah hari.
Abu
Sulayman Ad-Darni berkata, “Dalam keadaan kenyang, dalam diri kita masuk enam
penyakit, yaitu hilangnya kelazatan munajat, berkurangnya kemampuan menyimpan
hikmat, memudarnya empati pada penderitan rakyat, tubuh akan terasa berat untuk
melakukan ibadah, bertambahnya gelora syahwat, dan ketika kaum Mukmin
bolak-balik ke masjid, mereka bolak-balik ke tandas.
Imam
Ghazali berkata bahawa menahan lapar mengandung banyak manfaat. Antaranya mudah memperoleh kebersihan hati,
menjadi cerdas dan terbuka mata hatinya. Sebaliknya, apabila seseorang itu
makan kenyang, Ia akan malas dan cahaya hatinya akan hilang. Otaknya dikuasai
sejenis demam yang mempengaruhi hatinya. Fikirannya menjadi lemah. Bahkan jika
seorang kanak-kanak biasa makan kenyang, daya ingatnya akan menjadi lemah dan
otaknya akan tumpul.
Abu
Sulaiman Darani berkata, "Biasakanlah menahan lapar, kerana dengan menahan
lapar, nafsumu akan terkendali, hatimu menjadi lembut dan ilmu langit akan
didapat.".
Syibli
berkata, "Satu hari yang di dalamnya aku menahan lapar semata-mata kerana Allah
SWT, maka pada hari itu aku memperoleh satu pintu iktibar dan hikmah terbuka
dalam diriku.".
Inilah
sebabnya mengapa Luqman Hakim menasihati anaknya, "Wahai anakku, apabila
perut seseorang itu penuh, maka fikirannya akan tidur, hikmahnya menjadi bisu,
dan anggota-anggota badannya akan malas untuk beribadah.
Abu
Yazid Al-Bustami berkata: "Lapar adalah seperti awan. Apabila seseorang
itu lapar, maka awan itu akan menurunkan hujan hikmah ke dalam hatinya."
No comments:
Post a Comment