Apabila
kita berjanji, ucaplah perkataan insya-Alllah. Sesiapa mengucapkan perkataan
insya-Allah, bermakna dia sentiasa berserah kepada ketentuan Allah. Perkataan
insya-Allah sepertilah satu doa di mana mengharapkan Allah memberi kekuatan dan
kejayaan menunaikan janji yang dibuat.
Namun,
perkataan insya-Allah tidak boleh dipermain-mainkan. Perkataan itu perlu
diucap dengan satu tekad yang benar-benar ikhlas dan bersungguh-sungguh untuk
melakukan apa yang dijanjikan.
Sekiranya
jika awal-awal lagi timbul perasaan tidak sesungguh hati ingin melakukan, maka
wajarlah tidak diucapkan perkataan itu. Haram berjanji jika telah
tersimpan niat tidak ingin menunainya atau diketahui tidak mampu melakukan.
Didapati
ramai orang yang mengucapkan janji dengan perkataan insya-Allah tetapi tidak
ikhlas. Perkataan insya-Allah digunakan dengan harapan orang yang
dijanjikan itu menerimanya dengan yakin.
Orang
yang tidak ikhlas berjanji menjadikan perkataan insya-Allah sebagai satu cara
menipu. Dia merasa tidak bersalah jika tidak dapat menunaikan janji kerana
kononnya telah awal-awal lagi mengatakan hanya akan dapat ditunaikan jika
diizinkan Allah.
Akibatnya,
perkataan baik dan mulia itu telah disalah ertikan. Orang yang mengucapkan
perkataan insya-Allah dipandang tidak ikhlas untuk menunaikannya.
Orang
berjanji itu seperti tidak mempunyai keyakinan untuk melakukannya. Sebab itu,
awal-awal lagi dia menggunakan perkataan insya-Allah sebagai alasan kegagalan
memunaikan janji itu nanti.
Mengucapkan
perkataan insya-Allah dengan niat tidak ikhlas samalah melakukan penipuan.
Menipu atau berdusta amat besar dosanya. Setiap janji wajib ditunaikan
biarpun diucapkan dengan tidak bersungguh-sungguh.
Sifat
dusta dan tidak menunaikan janji adalah antara sifat orang munafik. Sabda
Rasulullah bermaksud: “Tiga perkara yang berada di dalam dirinya, maka dia
munafik, walaupun dia berpuasa, sembahyang dan mengaku dirinya Muslim. Apabila
bercakap dia berbohong, apabila berjanji dia mungkir janjinya dan apabila
dipercayai dia khianat.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).
Tidak
menunaikan janji disebabkan terlupa atau tidak mampu menunaikannya tidak
dianggap dosa. Sesuatu yang di luar kemampuan untuk dilakukan tidak dikira
satu kesalahan.
Sesungguhnya,
janji yang tidak ditunaikan disebabkan terlupa atau tidak mampu ditunaikan,
baru menepati maksud insya-Allah.
Rasulullah
menjelaskan dalam sabda yang bermaksud: “Apabila seseorang berjanji dengan saudaranya
dan dia berniat akan menepati janji itu, tetapi dia tidak memperoleh jalan
untuk menepatinya, maka tidaklah dia berdosa.” (Hadis riwayat Abu Daud dan
Tarmizi).
No comments:
Post a Comment