Penerimaan adat sebagai sumber hukum dianggap satu rahmat
daripada Allah SWT, yang menjadikan adat itu selari dengan hukum
asal. Dengan kata lain, penerimaan adat itu sendiri bersandarkan kepada
kaedah hukum yang ditetapkan oleh Allah SWT.
Untuk menjadikan adat sebagai sumber hukum, beberapa
syarat perlu dipatuhi:-
Adat itu tidak berlawanan dengan nas syarak. Contohnya, adat membuat
urusniaga di atas talian. Adat ini telah berkembang selari dengan
kewujudan internet.
Pembeli dan penjual tidak bersua muka ketika melakukan
urusniaga. Tidak dinafikan kaedah ini asal bertentangan nas syarak, yakni
tidak dibolehkan membeli sesuatu yang tidak wujud di hadapan mata, tetapi ulama
menerimanya atas kaedah maslahat dan telah dijadikan amalan biasa dalam
masyarakat, dan ia tidak berlawanan dengan semua aspek hukum.
Sebaliknya jika adat itu nyata berlawanan dengan nas
syarak, maka adat itu mesti ditolak. Contohnya, perniagaan berasaskan
kepada riba yang jelas terdapat ayat al-Quran dan hadis mengharamkannya.
Firman Allah SWT bermaksud: "Allah menghalkan
jualbeli dan mengharamkan riba." (Surah al-Baqarah, ayat 275).
Amalan riba menjadi kebiasaan dalam sistem pembankan
konvensional. Namun, kini umat Islam ada altenatif menggunakan pembankan Islam
yang bebas unsur riba.
Adat yang diterima harus itu hendaklah telah diamalkan
oleh individu dalam masyarakat secara menyeluruh dan meluas. Bahkan, jika ada yang
tidak mengamalkannya, jumlahnya amat sedikit.
Contoh amalan ini ialah adat menunaikan solat Tarawaih
yang diadakan secara berjamaah. Sedangkan pada hakikatnya, solat Tarawaih
tidak semestinya diadakan secara berjamaah. Bahkan sebenarnya, elok
ditunaikan di rumah secara berseorangan atau bersama ahli keluarga.
Di Malaysia, apabila disebut sembahyang Tarawih, terus
tergambar ia dilakukan secara berjamaah di masjid. Sesiapa tidak melakukannya
dianggap tidak bertarawih, biarpun sebenarnya ia melakukannya di rumah.
Begitulah gambaran besarnya pengaruh adat dalam masyarakat.
Adat dalam satu-satu tindakan itu sudah wujud ketika
hendak dilakukan tindakan itu. Maksudnya, kejadian adat itu berlaku sebelum sesuatu tindakan dilakukan
dan ketika tindakan itu dan ia berterusan sehingga masa berlakunya tindakan
itu. Ini bermaksud, tidak harus diamalkan adat yang baru timbul. Adat
mendahului nas syarak sahaja yang dikira sah.
Contohnya, mewakafkan harta kepada anak yatim. Perlu
difahami istilah anak yatim adalah anak yang ketiadaan ibu bapa atau salah
seorang daripadanya. Tetapi, sekarang rumah anak yatim turut menempatkan
anak golongan miskin biarpun kedua ibu bapa masih hidup.
Maka dalam kes ini, jika wakaf diberikan dinyatakan
khusus kegunaan anak yatim, maka mesti dipastikan ketika wakaf itu dilakukan,
siapakah dimaksudkan anak yatim. Maka, mereka yang dimaksudkan anak yatim
pada masa lalu saja berhak mendapat manfaat wakaf itu.
Tidak ada perkataan atau perbuatan atau kedua-duanya
secara terang bertentangan dengan adat. Sesungguhnya, tidak harus
berpegang kepada adat apabila kedua-dua pihak berakad setuju mengetepikan adat
biasa diamalkan. Keperluan merujuk kepada adat hanya apabila kedua-dua
pihak diam.
Sebaliknya, jika pihak terlibat memperjelaskan apa ingin
dilakukan berkaitannya, maka adat mesti diketepikan. Hal
ini bertepatan dengan kaedah fiqliyyah yang menyebut: "setiap hukum
yang sabit berdasarkan adat apabila dua orang terlibat berterus terang
menolaknya dan bersetuju dengan syarat yang selari dengan maksud perbuatan itu,
maka sah akad dan syarat itu.
Contohnya, hantaran berupa peralatan peribadi pengantin
perempuan berupa perhiasan, pakaian dan makanan biasanya tidak termasuk dalam
kiraan mas kahwin seperti diamalkan masyarakat Melayu. Namun ia akan
menjadi sebahagian mas kahwin jika kedua-dua pihak bersetuju atas perkara itu.
No comments:
Post a Comment