Mengikut
Kamus Dewan Edisi Keempat, definisi dakwah ialah kegiatan menyeru dan
meyakinkan orang lain supaya menerima sesuatu kepercayaan.
Dalam
konteks Islam, dakwah ialah menyeru, mengajar dan menyakinkan manusia mengenai
kebenaran ajaran yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW. Tugas dakwah perlu
dilakukan setiap muslim mengikut kemampuan masing-masing.
Sabda
Rasulullah SAW yang bermaksud: “Sampaikan daripadaku walaupun hanya satu ayat.”
(Hadis riwayat Bukhari, Tirmizi dan Ahmad).
Proses
pendidikan adalah sebahagian daripada dakwah. Maka guru adalah sebahagian
daripada mereka yang menjalankan dakwah.
Hari
ini tugas guru semakin mencabar kerana bukan saja perlu mengajar matapelajaran
akademik semata-mata, tetapi juga berperanan membina modal insan mengikut acuan
yang dikehendaki oleh agama dan matlamat negara.
Umat
Islam kini terdedah kepada pelbagai bentuk cabaran yang menguji kekuatan akidah
termasuk hiburan keterlaluan atau hedonisme, seks bebas dan Lesbian, Gay,
Biseksual dan Transgender (LGBT).
Amalan
itu semakin mengancam hidup umat Islam apabila terpangaruh dengan apa yang
diamalkan oleh masyarakat Barat.
Perbuatan
itu bukan sahaja menggugat kemurnian dan kesucian Islam, malah sebenarnya telah
menjatuhkan kemuliaan dan darjat manusia. Mereka telah melakukan perbuatan
luar tabie yang ditentang oleh semua manusia normal.
Peranan
guru sebagai pendakwah serta kepentingan sistem pendidikan dalam usaha
meningkatkan kewibawaan dan menjamin survival umat Islam.
Peranan
ini bukan mudah kerana dalam menjalankan tugas tersebut guru berdepan dengan
pelbagai rintangan. Paling dibimbangi apabila di kalangan guru sendiri tidak
sempurna peribadinya sepertinya pepatah, guru kencing berdiri anak murid
kencing berlari.
Aspek
pendidikan merupakan perkara utama dalam Islam. Hal ini dinyatakan dalam
al-Quran dan hadis.
Pendidikan
adalah proses berterusan yang bermula dari kanak-kanak sehinggalah ke akhir
hayat. Proses ini tidak terhenti kerana dunia keilmuan amat luas yang
tidak ada penghujungnya.
No comments:
Post a Comment