Saturday 4 January 2020

JURUMUDI TENTUKAN ARAH PELAYARAN

Individu berdiri di belakang itu dinamakan jurumudi. Dia tidak turut mendayung, sedangkan jurudayung lain berhempas pulas menggunakan khudrat untuk menluncurkan sampan ke hadapan.

Mengapakah dia tidak turut mendayung? Jika lebih banyak orang mendayung pasti semakin laju perahu dapat meluncur.

Dalam pelayaran atau menaiki kenderaan air, tugas jurumudi amat penting. Jurumudi adalah induvidu yang dipertanggungjawabkan untuk mengendalikan kemudi.

Kemudi adalah sejenis perkakas di buritan kapal atau perahu untuk mengawal arah pelayaran.

Jurumudi berperanan untuk menetapkan arah atau matlamat yang ingin dituju. Jika salah mengendalikan kemudi, maka pelayaran akan salah tuju dan tidak akan sampai ke tempat ingin dituju.

Dalam keadaan laut atau air bergelora, kemahiran jurumudi amat penting untuk menempuh keadaan yang boleh mengakibatkan perahu atau bot terbalik.

Jadi, jangan kita pandang orang yang nampak 'malas' itu tidak mempunyai peranan yang penting. Dia perlu begitu bagi memastikan pelayaran berjalan lancar. Dialah individu terpenting dalam pelayaran itu.

Jurumudi diumpamakan sebagai pemimpin yang akan menentukan kejayaan organisasi. Pemimpin memerlukan kebijaksanaan dan bukan kekuatan tenaga semata-mata. 

No comments:

Post a Comment