Wednesday 30 May 2018

Pokok berembang jadi pilihan kelip-kelip

Buah berembang atau ada juga yang memanggilnya buah gedabus dan buah perepat. Pokok berembang selalunya tumbuh di tepi pantai dan tepi sungai. Buah berembang berbentuk bulat yang agak leper dan kulitnya licin.  

Buah berembang rasanya masam. Buah berembang muda boleh dibuat sayur atau dimakan sebagai colek dicicah dengan garam atau kicap bercampur cili api dan sedikit gula. 

Buah berembang muda juga boleh dibuat sambal dan dimakan bersama nasi. Buah berembang muda berasa lemak-lemak masam dan ada mengatakan rasanya seperti keju.

Pucuk muda berembang dimakan mentah atau dicelur dan boleh dicecah bersama sambal belacan, budu, cencaluk atau pencecah yang lain.

Pokok berembang mempunyai keistimewaan tersendiri kerana kini dijadikan produk pelancongan yang "ajaib" di Malaysia iaitu terdapat banyak kunang-kunang atau kelip-kelip datang pada malam hari untuk menghisap manisan bunga pokok berembang.

Sebab itu, pokok berembang di kawasan tumpuan kelip-kelip akan dijaga dan diurus dengan baik. Pokok berembang ditanam untuk menambah bilangannya bagi menjadi habitat kunang-kunang.

No comments:

Post a Comment