Tuesday 16 May 2023

ISU AZAN TERUS HANGAT APABILA DIPOLITIKAN

 
Isu azan memang sering mendapat perhatian. Mudah menjadi hangat dan membangkitkan kemarahan.
 
Orang Islam terasa tercabar jika ada pihak melarang azan dikumandangkan melalui pembesar suara, Azan adalah syiar Islam. Malaysia negara Islam dan menjadi hak orang Islam melaungkan azan sebagai syiar dan pengiktirafan Islam sebagai agama Persekutuan.
 
Manakala orang bukan Islam pula mendakwa bunyi azan yang kuat menyebabkan ‘pencemaran’ bunyi. Bunyi azan mengganggu mereka, terutama laungan azan Subuh yang menyebabkan tidur mereka terganggu.
 
Setiap pihak ada hujah masing-masing.
 
Orang Islam ada hak untuk mempertahankan “hak” yang dinyatakan dalam Perlembagaan. Namun, pada masa sama orang Islam juga perlu memanfaatkan “hak” tersebut.
 
Jadikan laungan azan itu benar-benar berfungsi dan dimanfaatkan untuk menyeru orang Islam datang berjemaah di tempat azan itu dikumandangkan. Biar betul-betul ramai hadir berjemaah setiap kali azan diperdengarkan.
 
Bahkan, jika benar-benar ingin berjemaah, mereka akan “berhati-hati” dengan masuk waktu solat. Bersiap dan pergi ke masjid tanpa menanti mendengar azan. Tambahan pula, ada aplikasi azan boleh dimuat turun di telefon pintar.
 
Bagi orang bukan Islam, hormati apa yang telah dipersetujui berkaitan agama Islam ketika pembentukan negara merdeka dahulu. Tambahan pula, bunyi azan itu bukan terus ke telinga mereka. Rumah sekarang jenis batu yang kalis bunyi atau tidak banyak bunyi boleh menembusinya.
 
Di Kelantan, banyak orang bukan Islam tinggal bersebelahan masjid atau surau. Mereka boleh menerima hidup di persekitaran orang Islam dalam keadaan saling menghormati dan harmoni.   

No comments:

Post a Comment