Bagi
Ibnu Taimiyah, penyakit dianggap sebagai zakat kesihatan. Kita dianugerahkan
rezeki sihat. Dalam tempoh masa tertentu kita mendapat sihat dan dapat
melakukan tugasan hidup dengan selesa, segar dan kuat.
Masa
kita sakit, ia mengingatkan nikmati sebenar sihat. Dengan itu kita sedar bahawa
keadaan sihat tersebut dikurniakan oleh Allah yang menjadi hak untuk Allah
menariknya pada bila-bila masa. Allah memberi ujian dengan sakit agar kita
tidak lupa nikmat sihat yang diberikan, seterusnya sedar apakah yang perlu
dilakukan dengan nikmat tersebut.
Sifat
manusia memang mudah lupa. Sekiranya diberikan sedikit peringatan, bagi orang
beriman mudah timbul rasa keinsafan di dalam diri. Apabila diri mengalami
sakit, dilakukan muhasabah diri apakah kesalahan atau dosa yang telah
dilakukan.
Muhasabah
diri memberi peluang untuk membetulkan diri. Sebagai seorang Muslim, kita perlu
menyedari setiap tanda yang diturunkan oleh Allah. Setiap Qada dan Qadar Allah
terhadap kehidupan ini ada hikmahnya.
Justeru,
jika kita ditimpa penyakit, fikir-fikirkan tentang apakah isyarat yang Allah
berikan. Dalam menghadapi ujian tersebut, keterbukaan fikiran amat penting.
Semua perkara ada penyelesaiannya. Begitu juga setiap penyakit ada ubatnya.
Dalam
sebuah hadis diriwayatkan Abu Daud, Rasulullah bersabda maksudnya:
“Sesungguhnya Allah menurunkan penyakit, dan menjadikan bagi setiap penyakit
itu ubat, kerana itu hendaklah kamu semua berubat, dan jangan berubat dengan
benda yang haram.”
Ujian penyakit bukan sahaja dialami di
kalangan orang biasa, bahkan para nabi. Nabi Ayub menderita sakit kusta selama
16 tahun sehingga seluruh keluarga meninggalkannya. Namun, setelah Allah
menyembuhkan kembali penyakit itu, seluruh ahli keluarga kembali kepadanya.
Peristiwa tersebut dijadikan pengajaran bagi mereka ingin mengambilnya.
Hakikatnya,
Allah tidak menurunkan ujian, melainkan ada hikmahnya mengikut apa telah Dia
tetapkan. Salah satu hikmah di sebalik bala (termasuk penyakit) ialah
menghapuskan dosa.
Allah
menghapuskan dosa-dosa hamba-Nya melalui pembalasan bala di dunia. Bagaimanapun, dosa-dosa yang dihapuskan itu
tidak termasuk dosa syirik, dosa terhadap ibu bapa dan dosa kesalahan terhadap
orang lain seperti menumpat dan fitnah. Dosa dilakukan terhadap orang lain tidak
dihapuskan, melainkan setelah orang berkenaan memberi kemaafan.
Pengampunan
dosa melalui musibah hanya berkesan jika kita menginsafi musibah itu, yakni
menerima dengan reda, sabar dan memohon keampunan kepada Allah dengan
bertaubat, serta meninggalkan perbuatan-perbuatan dosa.
Firman
Allah bermaksud: “Mereka yang ditimpa musibah mengucapkan, ‘kita semua
kepunyaan Allah dan kepada Allah kita akan kembali’. Mereka itulah akan
mendapat keberkataan sempurna dan rahmat daripada Tuhan mereka dan juga orang
yang mendapat petunjuk.” - (Surah al-Baqarah, ayat 156-157).
Sebaliknya,
jika musibah itu dihadapi dengan perasaan angkuh, duka cita, tidak sabar dan
menentang takdir, maka jadilah ia sebahagian daripada balasan di dunia dan
lebih-lebih lagi di akhirat nanti.
Bencana
penyakit yang melanda perlu ditangani dengan tenang dan berkesan. Rakyat tidak
seharusnya menunjukkan perasaan cemas atau kelam kabut, tetapi jangan pula
menganggap seperti tidak ada apa-apa.
Langkah
berjaga-jaga yang disarankan oleh kerajaan perlu dipatuhi bagi ia merabak. Di
samping melakukan pelbagai langkah secara fizikal, Islam menganjurkan agar kita
berdoa untuk kebaikan.
Firman
Allah bermaksud: “Dan jika Allah menimpakan kepada kamu sesuatu bahaya, maka
tiadalah yang dapat membebaskan kamu daripadanya kecuali Dia.” - (Surah Yunus,
ayat 107).
Firman-Nya dalam surah ar-Rum, ayat 33
bermaksud: “Dan apabila manusia ditimpa kesusahan, mereka akan berdoa kepada
Tuhannya serta bertaubat kepada-Nya.”
Justeru,
bersama-samalah kita memanjat doa kepada Allah agar dilindungi daripada segala
bahaya dan wabak penyakit. Semoga kehidupan ini aman dan bahagia.
No comments:
Post a Comment