Masih ingatkah tentang tragedi tenggelamnya kapal TLDM KD Sri Perak? Bekas anggota tentera laut, Ismail Bin Abd Aziz, menceritakan catatan pengalaman hidup mati di laut.
Bekas Laskar Kelas 1 itu membuka bicara
dengan berkata pengalaman yang bermula pada tanggal 08 Jan 1984 adalah sesuatu
yang tidak akan dilupakan sampai ke akhir hayat.
Walaupun meninggalkan dunia ketenteraan
pada 1990, namun Ismail atau lebih mesra dipanggil Pak Mail, setiap detik cemas
semasa tenggelamnya kapal itu dan pengalaman 78 jam atas pelampung menanti
bantuan tiba masih segar dalam ingatan Ismail bagaikan baharu saja berlaku.
Pelayaran KD Sri Perak bermula 06 Jan 1984
dari pangkalan TLDM Lumut belayar secara konvoi bersama KD Sri Terengganu
dan KD Hang Tuah ke Labuan. Ismail salah seorang daripada 29 anggota dan
pegawai di atas kapal malang itu dan beliau bertugas sebagai anggota radio.
Separuh daripada anak kapal KD Sri Perak
adalah muka baharu termasuk Ismail yang melaporkan diri di atas kapal itu pada
25 Dis 1983. KD Sri Perak berada dalam keadaan baik untuk memulakan perjalanan
selepas baharu menjalani penyelenggaraan di limbungan Kuala Terengganu.
Pada 7 Jan, konvoi kapal singgah di
Pangkalan TLDM di Woodland, Singapura untuk bermalam sebelum belayar ke Labuan
pada keesokannya bagi siri latihan untuk pegawai kadet baharu TLDM.
Namun ketika berada di Laut Cina Selatan
antara Semenanjung dan Sarawak, KD Terengganu yang berada di belakang KD Hang
Tuah menghadapi masalah teknikal menyebabkan konvoi berpecah dua. KD Sri Perak
yang berada paling belakang diarah menuju ke Labuan secara sendirian, sementara
KD Hang Tuah terpaksa mengiringi KD Terengganu untuk mendapatkan bantuan.
Ketika itu ombak kuat menghempas kapal hingga anak-anak kapal susah untuk
beristirehat atau tidur serta jarak pemandangan yang terhad.
Akibat hempasan ombak yang terlalu kuat
itulah dipercayai hatch atau penutup keselamatan atas geladak di hadapan kapal
renggang menyebabkan air laut memasuki kapal sedikit demi sesikit.
Ketika itu tiada siapapun yang menyedari
air laut telah memasuki kapal dan sekitar pukul 04.30 petang, Ismail yang
berada di buritan kapal dikejutkan dengan teriakan berkali-kali dari atas
geladak yang meyuruh semuanya naik.
Kapal berukuran kira-kira 30 meter panjang
itu sudah mula tenggelam. Ismail pergi kebahagian hadapan dan mendapati air
telah naik sehingga paras betis. Ismail kembali ke stesen dan terus menghubungi
stesen radio Markas Panglima Armada namun tidak berhasil.
Pelbagai usaha dilakukan untuk memaklumkan
apa yang berlaku dan Ismail turut mencuba membuat panggilan MAYDAY namun tetap
tidak berhasil.
Dengan dibantu Ibrahim, Ismail tetap mencuba
untuk berhubung menggunakan radio tetapi tiba-tiba radio GSB 800 mereka senyap,
kerdipan lampu pada radio terpadam dan radio itu tidak lagi berfungsi.
Memandangkan haluan kapal semakin tengelam
dan keadaan bertambah cemas, pemerintah kapal mengarahkan semua anak kapal
berkumpul di geladak buritan dan pelbagai perasaan bermain dalam fikiran Ismail
pada masa itu.
Menyedari kapal tidak lagi boleh
diselamatkan, anak kapal dan pegawai bersiap sedia menerima arahan selanjutnya
daripada pemerintah kapal dan mereka diarahkan untuk membawa senjata
masing-masing berserta peluru dengan 2 kelopak sahaja setiap anggota bagi
kesiagaan mereka ketika berada di dalam pelampung keselamatan di tengah laut.
Pegawai memerintah memaklumkan satu
daripada dua pelampung penyelamat di bahagian haluan telah hilang dipukul
ombak. Atas inisiatif Laskar Kanan Bakar Satiman dan Laskar Kelas 2 yang
dikenali sebagai Mokhti mereka memotong tali yang diikat pada pendakap dan
mencampakkan pelampung keselamatan ke laut.
Ketika itu haluan kapal tenggelam 45 darjah
menyebabkan ada anak kapal menggelongsor dan terpaksa berpaut pada mana-mana
besi untuk menyelamatkan diri dan ada juga yang terjatuh kelaut. Ia berlaku
terlalu pantas dan anak kapal terpaksa terjun ke laut menyelamatkan diri.
Pelampung penyelamat yang dicampakkan ke laut
terbuka dengan baik dan anak kapal terus berenang menuju ke pelampung dan sempat
melihat kapal itu tenggelam sepenuhnya di tengah lautan pada kira-kira pukul 05.00
petang.
Anak kapal ketika berada dalam pelampung melihat
tiga daripada rakan dalam air yang langsung tidak bergerak dan berkemungkinan
meninggal semasa tergelongsor ke dalam laut. Mereka teramat sedih melihat mayat
rakan yang terapung itu sambil menangis dan mendoakan agar mayat mereka ditemui
serta roh mereka ditempatkan bersama orang yang beriman.
Mayat ketiga-tiga mereka tidak dapat
diambil kerana muatan pelampung telah tidak mengizinkan.
Keadaan ombak yang kuat dan tinggi menolak
pelampung dengan kuat mengikut arah angin sehingga dalam beberapa minit sahaja
ketiga-tiga rakan itu hilang dari pandangan.
Bersyukur kerana kejadian itu berlaku pada waktu
masih cerah. Kalau ia berlaku ketika malam, mungkin lebih banyak lagi yang
menjadi korban.
Pelampung penyelamat yang hanya boleh
menampung 15 orang kini menampung 26 orang dalam keadaan berhimpit himpit
dengan masing-masing berada dalam posisi yang sama sepanjang masa.
Keperluan ikhtiar hidup yang terdapat dalam
pelampung penyelamat itu seperti air tin, biskut, alat memancing dan beberapa
bahan lagi dikongsi bersama-sama.
Ketika itu air menjadi keperluan yang amat
penting. Dengan jumlah yang ramai bekalan tak cukup. Jadi, mereka banyak
bergantung kepada air hujan untuk diminum sepanjang 4 hari 3 malam di tengah
lautan.
Semasa terapung dilaut tanpa arah, masa
berlalu dirasakan amat perlahan. Pada malam pertama itu mereka melihat satu
cahaya terang jauh di ufuk iaitu sebuah kapal dagang yang bergerak seakan
menghampiri mereka.
Ismail mengambil pistol kecemasan
"Flare" untuk dinyalakan bagi menarik perhatian kapal selain rakan
menjeri-jerit minta tolong. Tapi sebab alunan ombak kuat, ditambah kegelapan
malam sukar bagi kapal itu melihat mereka yang kecil di lautan yang luas.
Mereka hanya mampu melihat dengan kecewa kapal itu berlalu.
Masuk hari kedua dan ketiga di tengah lautan
kekuatan hati mula tercabar dan masing-masing mula merasa bimbang akan nasib
yang bakal menimpa sekiranya bantuan tidak juga datang.
Dengan kaki yang kejang kerana tidak boleh
bergerak dan berlunjur dalam keadaan berhimpit himpit itu serta tidur yang hanya
sekadar melepaskan pedih di mata cukup mencabar emosi dan fikiran ketika itu.
Bekalan makanan yang ada di pelampung juga
semakin kehabisan. Masing-masing sudah mula bersuara meluahkan kebimbangan dan rasa
sedih sekiranya ajal datang terutama yang telah ada keluarga. Smua itu sukar
untuk diungkapkan ketika itu.
Pada hari keempat, 11 Jan mereka berdepan
dengan masalah baharu, pelampung itu semakin kekurangan angin membuatkan perasaan
bertambah bimbang. Menjelang tengah hari hujan sederhana lebat
turun dan dengan air hujan itu ditadah untuk diminum.
Selepas hujan berhenti, tiba-tiba mereka
terdengar deruan enjin yang kuat di udara dan melihat sebuah pesawat jenis
AP-3C ORION milik Tentera Udara Australia terbang rendah.
Pesawat itu adalah daripada pasukan
penyelamat yang terlibat dalam operasi mencari dan menyelamat pasukan. Semua di
atas pelampung melambai-lambaikan tangan ke arah kapal terbang itu dan ketika
itu kegembiraan jelas terpampang pada raut wajah masing-masing malah ada yang
menangis menjerit kesyukuran.
Kapal terbang itu membuat satu pusingan dan
kembali semula sambil melepaskan tembakan flare di empat penjuru pelampung kami
untuk menandakan lokasi. Kemudian juruterbang membuat pusingan sekali lagi dan
menjatuhkan bungkusan plastik berisi makanan dan minuman sebelum berlalu.
Lebih kurang 1 jam kemudian, pada lebih
kurang 05.00 petang, sebuah kapal dagang MV Thunderhead yang berada tidak jauh
tiba untuk mengambil kesemua yang terselamat.
Ada antara anak kapal yang terpaksa dipapah
naik ke atas kapal kerana lemah dan kejang di kaki. Kesemua mereka kemudiannya
diberi layanan dan makan minum di atas kapal itu sebelum mereka diambil pula
oleh kapal KD Mahawangsa untuk diberikan bantuan sewajarnya.
Keesokan harinya, 12 Januari, dua buah
helikopter Nuri TUDM membawa mereka ke Kuching sebelum menaiki pesawat Hercules
C130 TUDM yang terbang ke Ipoh. Mereka disambut oleh Panglima TLDM ketika itu
Laksamana Madya Datuk Mohd Zain Mohd Salleh dan pegawai-pegawai kanan lain.
Usaha mencari dan menyelamat 3 orang yang
lemas di lautan terus dijalankan namun mereka gagal ditemui sehingga kini.
Demi sebuah kedaulatan negara ini kami rela
berkorban demimu Malaysia.
Kredit Sadoon Lawang & (Osmund Becay)
Sejahtera Malaysiaku Satu Masa Dahulu.
Kredit: Navy The Best..
No comments:
Post a Comment