Saturday 28 July 2018

HAIWAN TERBAIK IBADAT KORBAN

Dua hari raya dalam Islam iaitu Aidilfitri dan Aidiladha mempunyai pengertian yang amat besar. Aidilfitri disambut atas kejayaan menyempurnakan ibadat puasa selama sebulan. Manakala Aidiladha menjadi simbol pengorbanan manusia menghampirkan diri kepada Allah melalui ibadat-ibadat yang disyariat sempena kedatangannya.   

Aidiladha juga dikenali sebagai Hari Raya Haji dan Hari Raya Korban. Dikenali juga Hari Raya Haji bersempena pada masa yang sama umat Islam melaksanakan ibadat haji di Makkah. Manakala dinamakan Hari Raya Korban kerana mengingati kembali peristiwa Nabi Ibrahim ingin melakukan korban terhadap puteranya Nabi Ismail. 

Bagi individu yang berkemampuan, sempena Aidiladha disunatkan melakukan ibadat korban. Ibadat korban ialah menyembelih binatang ternakan pada Aidiladha (selepas sembahyang sunat hari Aidiladha) atau pada hari Tasyrid (11, 12 dan 13 Zulhijjah - hingga tenggelam matahari 13 Zulhijjah) kerana ibadat kepada Allah. 

Sesiapa melakukan korban tidak pada masa yang ditetapkan, maka tidak dianggap melakukan ibadat korban. Menyembelih binatang bukan pada masa ditetapkan, kemudian daging itu diagihkan kepada orang ramai, amalan itu dianggap sedekah dan hadiah.  

Sabda Rasulullah bermaksud: “Baragsiapa menyembelih korban sebelum sembahyang Hari Raya Haji, sesungguhnya dia menyembelih untuk dirinya. Barangsiapa menyembelih korban sesudah sembahyang Hari Raya Haji dan dua khutbahnya, sesungguhnya dia telah menyempurnakan ibadatnya, dan dia telah menjalankan aturan Islam.” (Hadis riwayat Muslim).

Pada hari Aidiladha dan Tasyrik adalah hari kesyukuran dan kegembiraan untuk umat Islam. Selain dianjurkan melakukan ibadat korban, pada hari-hari berkenaan digalakkan berzikir, bertakbir dan bertahmid.  

Bagi memastikan kegembiraan dan semua orang dapat menikmati hidangan makanan yang disediakan, maka pada dua perayaan dan juga hari Tasyrik diharamkan berpuasa.

Keutamaan mengerjakan ibadat korban sepertimana dinyatakan Rasulullah dalam hadis bermaksud: “Tidak ada amalan anak Adam yang paling disukai Allah pada hari Aidiladha selain daripada mengalir darah (menyembelih korban) dan sesungguhnya (sembelihan) itu akan datang pada hari kiamat nanti berserta dengan tanduk, kuku dan bulunya semua sekali. Dan sesungguhnya darahnya akan berada di suatu tempat yang ditentukan Allah sebelum menitik ke bumi. Oleh itu ikhlaskanlah hatimu dengannya.” (Hadis riwayat Ibnu Majah dan Tirmizi).

Antara jenis binatang yang boleh dijadikan korban ialah kambing, unta, biri-biri, lembu, dan kerbau, mengikut syarat yang ditetapkan syarak. Biri-biri hendaklah berumur lebih setahun. Bagi kambing, lembu, dan kerbau hendaklah berumur lebih daripada dua tahun. Manakala unta yang boleh dijadikan korban mesti berumur lebih lima tahun.

Binatang yang ingin dijadikan korban adalah yang tidak cacat, biarpun sedikit seperti carik daun telinga, berjalan terhinjut-hinjut, dan berpenyakit. Binatang yang terlalu kurus juga tidak boleh dijadikan korban. 

Dari Bara bin Azli, telah berkata Nabi: “Empat macam binatang yang tidak sah dijadikan korban, iaitu rosak matanya, sakit, pincang dan kurus tidak berlemak.” (Hadis riwayat Ahmad dan Tirmizi).

Mereka yang melakukan ibadat korban disunatkan agar menyembelih binatang korban itu sendiri sepertimana dilakukan oleh Rasulullah.   

Jika tidak mampu, maka saksilah upacara korban itu sendiri. Menyaksikan sendiri ibadat korban mempunyai hikmahnya, iaitu ketika darah mula mengalir ke bumi, ketika itulah Allah megampuni dosa-dosa yang lalu daripada orang yang melakukan ibadat korban itu.

Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Wahai Fatimah! Berdirilah di sisi korbanmu dan saksilah, sesungguhnya titisan darahnya yang pertama itu pengampun bagimu atas dosa-dosamu yang lalu.” (Hadis riwayat Bazzar dan Ibnu Hibban).

Di sebalik ibadat korban bukan setakat menyembelih seekor haiwan tertentu, adalah sebenarnya satu latihan agar manusia sentiasa bersedia untuk berkorban jiwa dan tenaga demi menegakkan dan mempertahankan agama Islam. 

Daging korban boleh dimakan oleh orang yang melakukan ibadat korban dan ahli keluarganya, dalam kuantiti yang tidak melebihi satu pertiga. Daging korban juga boleh diagihkan kepada orang yang berada, tidak tertentu hanya kepada golongan fakir dan miskin sepertimana agihan zakat. 

Lebih afdal jika daging mantah diagihkan. Ini memberi peluang penerimanya memilih sendiri cara masakan yang disukai. Bagaimanapun tidak ditegah daging korban dimasak dan kemudian diberi makan kepada orang ramai, termasuk dalam bentuk majlis jamuan.

Kebenaran ini mempunyai maksud yang tersediri, antara lainnya membezakan ibadat korban dengan zakat. Sekiranya syarat agihan daging korban sama seperti zakat, maka daging itu tidak boleh dimakan oleh orang melaksanakan ibadat korban. 

Bagaimanapun, orang bernazar melakukan ibadat korban tidak dibolehkan memakan  daripada daging korbannya, melainkan sekadar beberapa suap.

No comments:

Post a Comment