Monday 29 January 2018

BERITA JADI BAHAN FITNAH


Sebarang laporan berita termasuk tajuknya perlu dihasilkan dengan bertanggungjawab sekali gus mengelakkannya menjadi fitnah dan modal pihak lain untuk mentohmah Islam.

Laporan berita khususnya berkaitan undang-undang keluarga Islam yang disensasikan hanya akan memburukkan lagi agama suci ini di mata golongan yang tidak faham.

Justeru, pengamal media haruslah berhati-hati menulis atau membuat laporan.

Contohnya dalam isu mengenai poligami yang keba­nyakan orang melihatnya hanya sebagai satu keseronokan. Kalau bercakap soal poligami tetapi tumpu sudut keseronokan, itu bukan cara Islam.

Ini akan menjadi tohmahan kepada Islam, apatah lagi apabila orang bukan Islam membaca tanpa memahaminya. Mereka tidak memahami mengenai poligami, khususnya yang diamalkan oleh Rasulullah.

Isu poligami pasti mendapat tentangan golongan wanita. Hakikatnya, itu adalah perkara dibenarkan dalam Islam. Lalu, perlulah dilakukan secara berhemat untuk tidak bersetuju bukan atas nama hukum tetapi melihat kepada perkara-perkara lain.

Sebarang silap laporan dalam akhbar ia akan jadi fitnah kepada Islam. Kita ingin mempromosikan Islam kepada orang lain dan bukannya menimbulkan pandangan negatif.

Isu perkahwinan adalah isu besar dalam Islam. Perkahwinan adalah sunah membina dan memenuhi keperluan tabie manusia mengikut apa yang ditetapkan hukum agama.

Islam ada fekah munakahat, yang wajib dipelajari semua umat Islam yang mukallaf. Ia bukan hanya meliputi hubu­ngan suami isteri tetapi merangkumi soal nafkah, pendidikan, fardhu ain, fardhu kifayah, dari hidup sampai mati.

No comments:

Post a Comment