Friday 18 October 2019

KESALAHAN BUANG SAMPAH DI LUAR TONG


Sampah diletakkan di luar tong sampah kerap berlaku. Kalau diletakkan sampah di luar tong sampah ketika tong sampah penuh, itu memang patut atau boleh dimaafkan, walaupun undang-undang tidak membenarkan perkara itu dilakukan.

Sebenarnya tetap menjadi satu kesalahan meletakkan sampah di luar tong sampah apabila tong sampah penuh. Jadi, sampah itu perlu diletakkan di dalam sampah lain yang ada berdekatan.

Jika meletakkan sampah di luar tong sampah ketika sampah penuh tetap dianggap satu kesalahan, tentu sekali membuang sampah di luar tong sampah ketika sampah telah penuh di dalam tong sampah lebih lagi menjadi satu kesalahan.

Di kawasan jagaan Majlis Perbandaran Kota Bharu Bandaraya Islam, sampah boleh diletakkan di luar tong sampah yang penuh hanya pada waktu malam.

Tetap menjadi satu kesalahan membuang sampah di luar tong sampah walaupun pada waktu malam jika tong sampah itu masih kosong.

Jadi, amat mendukacitakan tindakan individu yang meletakkan sampah di luar tong sampah pada waktu siang. Apa susah sangat untuk meletakkan sampah di dalam tong sampah yang sudah ada di hadapan mata.

Kita memang mengajar rakyat berfikir di luar kotak fikiran, tetapi bukannya berfikir di luar tong sampah. Tong sampah disediakan untuk diisikan sampah, bukannya menjadi tanda tempat buang sampah di tepinya.

No comments:

Post a Comment