Monday 20 November 2017

SYAITAN GODA NABI MUSA


Syaitan akan mengganggu dan menggoda sesiapa sahaja.  Diriwayatkan Nabi Musa pernah didatangi syaitan dan berlakulah dialog berikut.

Syaitan berkata: “Wahai Musa, engkaulah yang dipilih Allah untuk membawa risalah-Nya dan engkaulah yang sentiasa berkata benar.  Aku salah satu makhluk berdosa dan ingin bertaubat.  Mohonkanlah kepada Tuhan agar diberikan taubat kepadaku.”

Lantas Nabi Musa memohon kepada Allah dan diperkenankan, lalu baginda menemui syaitan.  Kata Nabi Musa: “Hai syaitan, engkau diperintahkan sujud hormat kepada kubur Nabi Adam dan selepas itu, barulah taubatmu diterima Tuhan.”

Mendengar nama Nabi Adam, syaitan menjadi naik marah.  Lalu syaitan berkata: “Sewaktu Adam masih hidup, aku tidak sujud, inikan pula sudah dia mati.  Hai Musa, sesungguhnya engkau berhak menerima balasan daripada aku kerana engkau sudah memohon syafaat kepada Allah buat pengampunanku.  Namun, ingatlah wahai Musa mengenai tiga perkara nescaya aku tidak membuat kebinasaan ke atasmu.

Lantas Nabi Musa bertanya: “Apakah tiga perkara itu.”

Lalu syaitan menjelaskan: “Pertama, ingatlah ketika kau sedang marah, aku akan membawa bisikan ke dalam hatimu.  Mataku akan berada dalam matamu dan aku berjalan dalam tubuhmu menurut perjalanan darah.”

Tambah syaitan lagi: “Ketika kau bertempur di medan perang menghadapi musuh, aku akan datang mengingatkanmu kepada anak, isteri dan keluarga agar berundur secara teratur.”

Untuk yang ketiganya, syaitan berkata: “Berhati-hatilah duduk dengan perempuan yang bukan muhrim kerana aku akan menjadi penghubung antara kau dan perempuan itu dan antara perempuan itu dengan engkau.”

Untuk menghindari daripada terkena hembusan tipu daya syaitan, Rasulullah bersabda bermaksud: “Bacalah surah al-Falak dan surah an-Nas tiga kali apabila kamu berada pada waktu pagi dan tiga kali apabila kamu berada pada waku petang supaya kamu terpelihara dan terselamat daripada segala bahaya bencana.” (Hadis riwayat Tirmizi, Abu Daud dan Nasai).


No comments:

Post a Comment