Friday 9 December 2016

BTN tanam cinta negara

Tuduhan Biro Tatanegara (BTN) punca perkauman dilakukan pihak yang tidak senang dengan kejayaan agensi kerajaan itu dalam menanam semangat cinta negara dan motivasi. 

Paling menyedihkan apabila tuduhan itu turut dibuat oleh kumpulan tokoh Melayu G25 yang yang  melabelkan BTN sebagai "ultra Melayu yang perkauman" dan menuntut agensi "anti-nasional" itu dibubarkan.

Bila diselidiki, ternyata tindakan kumpulan itu berpunca mereka tidak diasuh dengan rasa cinta negara disebabkan menerima pendidikan di bawah sistem "sosialis" melalui sekolah Inggeris semasa era sosialis.

Biarpun mencapai kejayaan kerjaya dan pernah menyumbangkan khidmat bakti kepada negara semasa perkhidmatan masing-masing dalam kerajaan, banyak bekas pegawai kerajaan seperti ahli G25 yang tidak memahami inspirasi negara yang diperjuangkan melalui BTN.

Tuduhan bahawa BTN ultra Melayu adalah tuduhan semata-mata. Modul dalam BTN tidak menyebut mengenai rasa kebencian terhadap bangsa lain.

Perpaduan dan kesetian kepada negara menjadi teras kepada modul kursus atau seminar diadakan oleh BTN.

BTN yang dituduh melakukan "brainwash" terhadap kakitangan awam dan mengekalkan perkauman dalam bentuk ketuanan Melayu.

Jika ada perbincangan atau modul menyebut mengenai ketuanan Melayu dalam kursus anjuran BTN, itu tidak menyalahi undang-undang dan Perlembangaan.  Perkara 153 ada menyebut mengenai kedudukan istimewa orang-orang Melayu.

Bekas pegawai kerajaan dan orang Melayu berpengaruh yang menyertai G25 mungkin lupa bahawa a[a yang mereka capai selama ini bukan kerana keupayaan mereka semata-mata, tetapi juga adalah manifestasi kepada Perkara 153.

Janganlah setelah mereka berjaya dan mendapat kedudukan yang baik hasil Perkara 153, kini mereka mempersoalkan peranan BTN memperkasakan Melayu dan rakyat keseluruhannya. 

Mereka melihat BTN dalam persepsi yang dibina oleh pembangkang yang begitu takut kepada fakta dan kejayaan BTN membina dan menyebarkan semangat kenegaraan melalui kursus dan seminar yang dianjurkan.

Peserta kursus dan seminar anjuran BTN turut disertai oleh bukan Melayu.  Mereka didedahkan dengan fakta dan saranan untuk membina negara bangsa yang terhindar dengan perasaan perkauman dan sikap ekstrimes.  

Meraka dipupuk dengan semangat dan rasa cinta kepada negara, selain membina jatidiri dan motivasi untuk lebih berjaya. 

No comments:

Post a Comment